FinanțareȘtiri

ONG: Banca Europeană pentru Investiții trebuie să sprijine decarbonizarea sectorului transportului din UE

Viitoarea revizuire a politicii Băncii Europene pentru Investiții (BEI) în domeniul transportului oferă instituției financiare oportunitatea de a sprijini în mod real procesul de decarbonizare a sectorului transporturilor din UE, un obiectiv cheie al Pactului Ecologic European, se arată într-o analiză publicată de Counter Balance, o coaliție de organizații neguvernamentale care militează pentru reformarea instituțiilor financiare publice.

Analiza, intitulată “The EIB and Transport Investments: Making EU public finance transform mobility across Europe and beyond”, examinează investițiile BEI în domeniul transporturilor și propune o schimbare reală de direcție.

În ultimii ani, banca a acordat împrumuturi pentru mai multe proiecte care au fost puternic contestate de societatea civilă, cum ar fi finanțarea unei controversate autostrăzi din Germania, a cărei construcție va duce la distrugerea a aproximativ 27 de hectare de pădure seculară.

Astfel, în perioada 2016-2020, BEI a acord peste 4 miliarde de euro sub formă de împrumuturi pentru extinderea aeroporturilor, 12,6 miliarde de euro pentru șosele și autostrăzi și aproape 3 miliarde de euro pentru proiecte poluante în sectorul transportului maritim.

Acest lucru este destul de paradoxal într-un moment în care BEI a primit un rol esențial de jucat în cadrul Pactului Ecologic European și în planurile de redresare ecologică ale UE.

Banca Europeană pentru Investiții urmează să-și revizuiască politica în domeniul transporturilor și reprezintă o oportunitate de aliniere a planurilor instituție cu obiectivele Acordului de la Paris privind schimbările climatice.

În noiembrie 2020, banca a aprobat o foaie de parcurs climatică care vizează alinierea tuturor operațiunilor sale cu obiectivele Acordului de la Paris. Cu toate acestea, foaia de parcurs nu este suficientă pentru a se asigura că portofoliul BEI în domeniul transporturilor va deveni mai durabil, se arată în raportul publicat de Counter Balance.

”Foaia de parcurs climatică recent adoptată introduce pași importanți înainte, cu o interdicție fără precedent privind extinderea aeroporturilor. “Cu toate acestea, există și alte activități cu conținut ridicat de carbon care trebuie excluse pentru ca BEI să își îndeplinească ambiția. Incluzând stoparea sprijinului băncii pentru autostrăzi și extinderi de autostrăzi”, a declarat Clara Bourgin, o reprezentantă a coaliției Counter Balance.

De asemenea, raportul trage un semnal de alarmă în legătură cu sprijinul generos al BEI pentru industria auto, investițiile în tehnologii poluante în sectorul maritim, cum ar fi nave alimentate cu gaz natural lichefiat (GNL), și în combustibilii alternativi cu beneficii ecologice discutabile.

”Având în vedere nevoia urgentă de decarbonizare a mobilității UE, finanțarea publică ar trebui să acorde prioritate modurilor de transport cu emisii reduse de carbon, cum ar fi transportul public, benzile de biciclete și calea ferată, în loc să continue să sprijine proiecte care doar ne vor bloca în sisteme de transport poluante”, a adăugat Clara Bourgin.