CE a revizuit orientările privind ajutoarele de stat în cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii
Comisia Europeană a adoptat luni o versiune revizuită a Orientărilor privind ajutoarele de stat din cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii după 2021 („Orientările privind ETS”), în conformitate cu Pactul ecologic european și cu obiectivul UE de a deveni primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050.
Aceste Orientări vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2021, odată cu începerea noii perioade de comercializare din cadrul ETS, și vor înlocui orientările anterioare, adoptate în 2012.
„Pentru a combate în mod durabil schimbările climatice și pentru a realiza obiectivele Pactului ecologic, trebuie să stabilim un preț al emisiilor de dioxid de carbon, evitând în același timp relocarea acestora. Orientările revizuite privind ajutoarele de stat din cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii adoptate astăzi constituie un element important al acestui proiect”, a afirmat vicepreședintele executiv Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței.
Orientările privind ETS vizează reducerea riscului de „relocare a emisiilor de dioxid de carbon”, situație în care întreprinderile își mută producția în țări din afara UE cu politici mai puțin ambițioase privind clima, ceea ce duce la o activitate economică mai scăzută în UE și nu permite reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră la nivel mondial. În special, orientările le permit statelor membre să compenseze întreprinderile din sectoarele expuse riscurilor pentru o parte din prețurile mai mari ale energiei electrice care rezultă din semnalele privind prețul carbonului create de EU ETS (așa-numitele „costuri indirecte ale emisiilor”).
În același timp, supracompensarea întreprinderilor ar risca să fie incompatibilă cu semnalele privind prețul create de EU ETS pentru a promova o decarbonizare a economiei care să fie eficientă din punctul de vedere al costurilor și ar risca să genereze denaturări nejustificate ale concurenței pe piața unică.
Potrivit Comisiei Europene, orientările revizuite privind ETS:
- vor direcționa ajutoarele numai către sectoarele expuse riscului de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte ridicate ale emisiilor și a expunerii semnificative a acestora la comerțul internațional;
- vor asigura o rată de compensare stabilă de 75 % în noua perioadă (redusă de la 85 %, cât era la începutul perioadei anterioare de comercializare din cadrul ETS) și vor exclude compensațiile pentru tehnologiile ineficiente, pentru a stimula în continuare întreprinderile să fie eficiente din punct de vedere energetic;
- vor condiționa acordarea compensării de depunerea de către întreprinderile în cauză a unor eforturi suplimentare de decarbonizare, cum ar fi respectarea recomandărilor efectuate în urma auditului privind eficiența lor; energetică.
De asemenea, orientările țin seama de particularitățile întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri), în conformitate cu Strategia pentru IMM-uri pentru o Europă sustenabilă și digitală, prin exceptarea acestora de la noua cerință privind condiționalitatea, în vederea limitării sarcinii lor administrative.
În conformitate cu Orientările privind o mai bună legiferare, Comisia a finalizat o analiză amplă și o evaluare a impactului, efectuate cu sprijinul unui consultant extern. În acest context, Comisia a organizat numeroase consultări, inclusiv o consultare publică bazată pe un chestionar și o consultare specifică, pentru a colecta contribuțiile sectoarelor interesate.
În prezent, Comisia evaluează și revizuiește și alte orientări privind ajutoarele de stat, inclusiv Orientările privind ajutoarele de stat pentru energie și mediu, pentru a se asigura că acestea sunt pe deplin aliniate cu obiectivele verzi și digitale ale Comisiei Europene.