Apelul ONG-urilor: UE să se asigure că navele din Europa nu sunt trimise la reciclare în țări în curs de dezvoltare
Organizațiile neguvernamentale Basel Action Network, European Environmental Bureau (EEB), Greenpeace și Shipbreaking Platform avertizează că transferul de nave toxice pentru dezmembrare și reciclare către țări în curs de dezvoltare încalcă obligațiile statelor membre ale UE în temeiul Convenției de la Basel privind controlul transportului peste frontiere al deșeurilor periculoase și intră în contradicție cu noile inițiative strategice europene privind politica economică și de mediu, în special cu Pactul Verde.
Într-un nou raport, intitulat “Contradicția termenilor: Uniunea Europeană trebuie să își alinieze exporturile de nave cu dreptul internațional și cu politicile Pactului Verde”, ONG-urile solicită UE să ia măsuri urgente pentru a reforma atât Regulamentul privind transportul deșeurilor, cât și Reglementarea privind reciclarea navelor pentru a se asigura că acestea sunt compatibile din punct de vedere legal cu Convenția Internațională de la Basel.
Avertismentul este cu atât mai important având în vedere că armatorii europeni dețin 35 % din flota mondială de nave.
ONG-urile constată, cu îngrijorare, că au fost făcute propuneri pentru ca UE să încheie un acord bilateral special cu anumite state care se ocupă cu dezmembrarea navelor (de exemplu, India) ca un presupus mijloc legitim de eludare a unui amendament al Convenției de la Basel care interzice acest lucru.
Avertismentul organizațiilor vine în contextul implementării noului Pact Verde European și într-un moment în care se reformulează legislația UE privind deșeurile pentru a ”facilita pregătirea pentru reutilizarea și reciclarea deșeurilor în UE” și ”restricționarea exporturilor de deșeuri care au efecte nocive asupra mediului și sănătății în țările terțe”.
De asemenea, Planul de acțiune al UE pentru Economia Circulară solicită asigurarea faptului că UE nu exportă propriile probleme în materie de deșeuri în țări terțe.